*پاسخنامه های درسی استور بلاگ

پاسخنامه های درسی و گفت و گوی سوالی را با ما تجربه کنید.استوربلاگ این بار با ایده ای نوین آمد. پاسخ های بروز سال را با ما داشته باشید. WWW.STOR33.BLOGIX.IR

جزوه آنلاین درس دوم مطالعات هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم

درس دوم                                                   من مسئول هستم

  1. هیچ کس بدون مسئولیت نیست و حتما یک یا چند مسئولیت دارد...

خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند:

این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر می کنم یا کفر می ورزم                      سوره نمل،آیه 40

-مسئولیت(وظیفه_نقش)=به کاری که انجام آن را بر عهده گرفته ایم یا برعهده مان گذاشته اند می گوییند.

  • روابط متقابل:انجام کاری در مقابل کاری یا خدمتی(جبران کار دیگران)
  • احساس مسئولیت=به تلاش برای به موقع و درست انجام دادن وظیفه ای که به عهده گرفته ایم.
  • برخی از فواید داشتن احساس مسئولیت=باعث رضایت از زندگی می شود.باعث جلب اعتماد و اطمینان اطرافیان خود می شود.

{با درست مصرف کردن نعمت های خداوند شکرگزار او باشیم}

ما همان طور و به همان مقدار که از حقوقی برخوردار هستیم مسئول هم هستیم و در مقابل حق ؛مسئولیتی هم داریم.

  • انواع مسئولیت:
  • مسئولیت من نسبت به خدا=درست مصرف کردن و شکرگزاری او....
  • مسئولیت من نسبت به خودم=ما در مقابل خودمان هم مسئول هستیم و باید با انجام کار های خوب و مناسب و خوردن مواد غذایی سالم و داشتن تحرک مورد نیاز بدن و محافظت از خود در مقابل بلا ها و زربه هایی که می تواند به ما وارد شود و رعایت بهداشت و...که از عوامل معنوی است و گناه نکردن ،دروغ نگفتن،غیبت نکردن و مراقب اعمال خود بودن از عوامل مادی مسئولیت ما نسبت به خودمان است
  • مسئولیت ما نسبت به اعضای خانواده=در کار های خانه به والدین خویش کمک کنیم.وظایف شخصی خودمان را بر عهده و دوش دیگران نگذاریم.به حرف های پدر و مادر خویش گوش فرا دهیم و به نصیحت های شان عمل کنیم زیرا آنها خوشبختی ما را می خواهند.به خواهر یا برادر خویش کمک و از آنها مراقبت کنیم.با والدین هیچ گاه با تندی و گستاخی سخن نگوییم و از هر تصمیم یا فعالیتی که موجب ناراحتی آنها می شود پرهیز نماییم.
  • مسئولیت ما نسبت به مدرسه=از اموال عمومی به درستی استفاده کنیم.به مقررات مدرسه و کلاس درس احترام بگذاریم.زمان تدریس معلم تمام هوش و هواسمان پیش او باشد و از فکر و تفکر و اندیشه و عمل دیگری غیر از آن دوری کنیم و نگذاریم کسی هواسمان را پرت کند.با معلمین و دیگر کارکنان زحمتکش مدرسه درست صحبت کنیم و کاری نکنیم که دشواری این کار برایشان سخت تر شود.با هم کلاسی های خویش مهربان و خوش رفتار باشیم و به آنها کمک کنیم.
  • مسئولیت ما نسبت به جامعه=در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که باعث رنجاندن  و آزرده شدن همسایگانم نشوم.برای حفظ نظافت و پاکیزگی محل زندگی ام با مسئولین و همسایگان همکاری کنم.برای آبادی و پیشرفت کشورم تلاش کنم.در مواقع  حوادث های طبیعی مانند سیل،زلزله،سونامی و.... به کمک و یاری هم وطنانم بشتابم .
  • مسئولیت من نسبت به عالم آفرینش=بهداشت و پاکیزگی را حفظ کنم،به محیط زیست آسیب نرسانم و نظم طبیعت را بر هم نزنم و باعث اختلال در آن نشوم و به حیوانات آسیبی نرسانم و با نگه داشتن آنها در محیط بسته باعث آزارشان نشوم.
http://stor33.blogix.ir
ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید
نظر ثبت شد